Digimarkkinoinnin trendejä vuodelle 2016

Digitaalisen markkinoinnin trendit vuodelle 2016 eMarketerin tuoreessa raportissa ovat vahvasti kytköksissä älypuhelinten kasvavaan rooliin asiakaspalvelussa, kampanjoinnissa ja myynnintekijänä.

1 Kuluttajan ääni ja puhekommennot. Älypuhelinten assistentteja ja autojen palvelukeskusta ohjataan puheella klikkailujen sijaan. Ei varmasti vielä valtavirtaa mutta mielenkiintoinen suuntaus, johon brändien olisi valmistauduttava. Yksi jenkkimarkkinoiden jouluhiteistä on nettiin kytkeytyvä Hello Barbie-nukke, joka tunnistaa lapsen äänen ja pyrkii puoliälykkääseen keskusteluun ihmisen kanssa.

Q: mitä tämä voisi tarkoittaa brändille, tuotteilla ja asiakaspalvelulle?

2 Pikaviestintä. Whatsapp, Snapchat ja Facebook Messenger sekä pienemmät kilpailijat ovat markkinoijan työlistalla vuonna 2016. Mitä, miksi, milloin, mihin, hinta/tuotto -kysymyksiin vastaaminen aivan samalla tavoin kuin 3-4 vuotta sitten käsittelimme sosiaalisen median roolia markkinoinnissa. Mainonta jossakin muodossa tunkeutuu pikaviestintäpalveluihin.

Q: olemme valmiit palvelemaan asiakkaita pikaviestintäkanavissa?

3 Pay *****. Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay jne muuttavat pikamaksamisen pelikenttää. Kahvikupin mobiilimaksaminen yleistyy (tämä ei liene yllätys kenellekään), mutta käteinen ja kortti säilyvät maksamisen päämuotoina vielä pitkään. Pelkästään käteisen tai kortin korvaaminen kännykällä ei tuo massoja käyttäjiksi. Tekniikka arkipäiväistyy, joten kivijalan ja jälleenmyyjien on hyvä tehdä tarkistus mitä teknologialla saa aikaiseksi.

Q: (kaupalle) Ovatko kupongit, etuviestit ja palkinnot aktiivisuudesta tulossa nyt kännyköihin? Entä olisiko oman lojaliteettisovelluksen aika?

4 Mobiilishoppailusta mobiilimaksamiseen. Mobiilikäyttö on tällä hetkellä pitkälti ostofunnelin ylä- ja keskivaiheeseen käytössä. Kännykällä haetaan ideoita, fiilistellään tuotekuvia ja vertaillaan hintoja. Muutosta on ilmassa, jota ohjaavat neljä tekijää:

4.1 Puhelimen ruudun koko kasvaa joka tekee surffailusta helpompaa
4.2 Edellä mainittu mobiilimaksaminen
4.3 Suorat Osta-napit sosiaalisessa mediassa erityisesti
4.4 Mobiilituotehaku. Erityisesti Amazon haluaa haastaa tässä Googlen omalla mobiilisovelluksella.

Q: Hyödynnänkö mobiilin ominaisuuksia 100% jotta saisimme kauppaa?

5 Facebook on kokonaan mobiili. Q3 2015 78% Facebookin mainostuoloista tuli mobiilikanavasta. Yhtiön strategia näyttää toimivan, sillä itsepalveluna tehtävä ostaminen tekee mainonnanostamisesta automaattisesti monikanavista. Globaalisti 1,55 mrd käyttäjästä 727m käytti palvelua vain kännykällä.

Q: Mikä on päivitetty strategiamme Facebookin hyödyntämisestä markkinoinnissa?

6 Mainosteneston estoa ei synny 2016. Ad Blocking, verkkomainosten esto-ohjelmat, nousivat tapetille (taas) 2015. Valitettavasti mainostajan ja median kannalta tälle ei ole helppoa ratkaisua olemassa. Media maksaa ja kiertää blokkauksen. Media voi estää sisällön kuluttamisen jos mainoksia ei sallita. Natiivimainonta auttaa hetken, mutta mitä enemmän nativiimainonta on ohjelmallista, sitä varmemmin ese estetään softalla. Mobiilisovellukset ovat ainakin hetken rauhassa esto-ohjelmilta, joka näkyy maailmalla mediarahojen virrassa mobiilikanavaan (kts yllä Facebook).

Q1: tiedänkö paljonko mediaeuroista menee ”ohi”?
Q2: mitä sille voisi tehdä (jos mitään)?

7 Verkkomainosten näkyvyysongelmaa ei ratkaista 2016. Jos ja kun media lupaa 100% in-screenin niin median on syytä tuottaa paljon uusia sivuja ja uutta sisältöä jotta impressiolupaukset tulavt täyteen. Rahat menevät sinne joka pystyy näkyvyyden takaamaan (Goolen haku ja Facebook fiidissä näkyvät mainokset). Näkyvyyskysymys vaatii standardisointia ja mittaamisen yhdenmukaistamista.

Q: katso edellinen kohta

8 Lopuksi. Nuoriso ei hylkää Facebookia eikä Facebook ota YouTubelta videokatsomisen ja -jakelun valta-asemaa. Jos kysyt alle 2-kymppiseltä hän 100% varmuudella sanoo olevansa Facebook-käyttäjä. YouTube jatkaa toimivana huomiohakuisen videomainonnan kanavana josta myös nuoremman yleisösi tavoitat. Voimme nukkua rauhassa .

Q: tunnetko kohderyhmäsi? Missä digikanavissa he ovat vastaanottavaisimmillaan ostofunnelin eri vaiheissa?

Hyvää myyntivuotta 2016!

Antti Leino
Digital Strategy Director

Toimistomme