Kuluttajat ovat erittäin kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta, vaikka vasta hyvin harva on kokeillut sitä

Kiinnostuksen kärjessä verkko-ostamista helpottavat ja viihdyttävät, elämyksiä tarjoavat virtuaaliset ratkaisut

Suomalaisista 18-64-vuotiaista älypuhelinten ja internetin aktiivikäyttäjistä 71% on kuullut virtuaalitodellisuudesta, mutta vasta 15% on itse päässyt kokeilemaan virtuaaliteknologiaa selviää mediatoimistokonserni GroupM:n toukokuussa toteuttamasta tutkimuksesta. Vaikka virtuaalitodellisuuden kokeilu on vielä vähäistä, kuluttajat ovat erittäin kiinnostuneita sen tuomista mahdollisuuksista. Kaikkiaan 65% älypuhelimen omistavista internetin aktiivikäyttäjistä on kiinnostunut virtuaalitodellisuudesta. Suomalaiset kuluttajat ovat hyvin avoimia uusille ja monipuolisimmille virtuaalisille ratkaisuille eikä virtuaalitodellisuutta mielletä enää vain tietokeonepeleihin liittyväksi teknologiaksi. Kuluttajia kiinnostavat etenkin sellaiset virtuaaliset ratkaisut, jotka helpottavat verkko-ostamista, tarjoavat entistä syvällisempiä elämyksiä ja viihdettä sekä helpottavat navigointia.

Kaikista kiinnostuneimpia ovat 35-49-vuotiaat x-sukupolven edustajat, joista 70% kertoo olevansa kiinnostunut erilaisista virtuaalisista ratkaisuista. Milleniaaleista, eli 18-34-vuotiasta, 64% kertoo olevansa kiinnostunut virtuaalitodellisuudesta. Myös vanhemmat aktiivisesti älypuhelimia ja internetiä käyttävät vastaajat kokevat virtuaaliset ratkaisut kiinnostavina: 59% 50-64-vuotiaista kertoo olevansa kiinnostunut virtuaalitodellisuudesta ja sen tuomista mahdollisuuksista.

Kun virtuaalitodellisuudesta aiemmin kuulleilta vastaajilta kysyttiin tarkemmin, millaiset virtuaaliset käyttömahdollisuudet kiinnostaisivat, vain 9% vastaajista kertoi että mikään GroupM:n tutkimuksessa listatuista sovellusalueista ei kiinnostanut heitä. Kuluttajien kiinnostuksen kärjessä ovat elokuvan katsominen niin, että tapahtumat näyttävät tapahtuvan katselijan ympärillä (51%), esineiden näkeminen oikeassa koossa ja muodossa verkko-ostoksia tehtäessä (48%) ja lyhyiden matkojen tekeminen ympäri maailmaa virtuaalitodellisuuden avulla (43%). Reilu kolmasosa (38%) on kiinnostunut myös tietokonepeleistä, jotka näyttävät siltä, kuin ne tapahtuisivat pelaajan ympärillä. Joka kolmas on kiinnostunut virtuaalisista älypuhelinkartoista.

Alle 35-vuotiaita kiinnostavat muita hieman useammin elämyksiä tuottavat virtuaaliset ratkaisut, kuten esimerkiksi elokuvia katsottaessa tai tietokonepelejä pelatessa. 35-49-vuotiaita kiinnostaa etenkin virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen verkko-ostoksia tehtäessä. Vanhempia ikäryhmiä, 50-64-vuotiaita, kiinnostaa puolestaan virtuaaliset matkat ympäri maailmaa. Kaikista vanhimmat ikäryhmät ovat yllättäen muita kiinnostuneempia myös virtuaalisesta kotitoimistosta.

”Virtuaali/Laajennettu todellisuus (VR/AR reality) ovat hyvin kiinnostavia ja ne tarjoavat täysin uuden interaktiivisen tavan kommunikoida ihmisten kanssa. Niin AR kuin VR olivat vahvasti agendalla tämän vuoden NextM teknologiakonferenssissamme (http://nextm.se/2016/), jonka tuomme myös Suomeen ensi vuonna. GroupM Nordicin VR/AR Lab on jo pystyssä ja työskentelemme ensimmäisten asiakasprojektien parissa, joiden tuloksia esittelemme NextM konferenssissa Helsingissä maaliskuussa 2017.”, kertoo Antti Mäki COO, GroupM Finland.

GroupM:n Virtuaalitodellisuus ja kuluttajat -tutkimus toteutettiin toukokuussa GroupM Finlandin LivePanel -internetpaneelissa. Tutkimukseen vastasi 460 18–64-vuotiasta suomalaista kuluttajaa, jotka omistavat älypuhelimen ja ovat tehneet viimeisen kuukauden aikana ostoksia verkossa. GroupM on Pohjoismaiden ja maailman suurin mediatoimistokonserni, johon kuuluvat toimistot Maxus, MEC, Mediacom ja Mindshare. Suomessa GroupM:llä on reilu 60 työntekijää.

Lisätietoja tutkimuksesta antaa GroupM Finlandin Senior Insight Manager Heidi Laiho, puh. 040 7667 707 tai heidi.laiho@groupm.com.

 

 

Toimistomme