Vierailuni Dmexcossa syyskuussa

Syyskuussa 2016 vierailin ensimmäistä kertaa Dmexcossa Kölnissä. Olen monesti ennenkin käynyt erilaisissa digitaalisen markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa, mutta en ehkä osannut odottaa näkeväni näin kävijämäärältään suurta tapahtumaa.

Vuosittain järjestettävä Dmexco veti tänä vuonna yleisöä yli 50.000 henkilöä maailman joka kolkasta sekä useilta eri toimialoilta. Näytteilleasettajiakin taisi olla jopa yli 1.000, joten syvempää tutustumista ei jokaiseen juurikaan ollut mahdollista tehdä, muuta kuin ennalta valittuihin sekä päältäpäin kiinnostaviin pisteisiin. Muutamia ständejä joissa vietin pidemmän hetken olivat: AppNexus, Krux Digital, Ghostery, Videology, IAS sekä RTL.

Ensimmäinen päiväni kului suurimmaksi osaksi ennaltasovituissa tapaamisissa omien alustakumppaneiden mitä innovatiivisemmissa tapaamishuoneissa ja paviljongeilla. Lämpötila Kölnissä oli yli 30 asteen, joten lähes kaikki tapahtumaan tulleet viihtyivät paremmin messukeskuksen sisätiloissa kuin hallien välisissä ulkotiloissa, joissa oli mahdollisuus syödä paikallista currywurstia sekä nauttia saksalaisesta oluesta.

Toisen messupäiväni omistin satunnaiselle pyörimiselle, laitteiden kanssa leikkimiselle, spontaaneille keskusteluille ja käyntikorttien viljelylle. Olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten mielenkiintoista ja viihdyttävää teknologiaa halliin oli tuotu. Yhdessä kulmauksessa lenneltiin droneilla kun taas toisessa pelattiin koripalloa VR-lasit päässä samalla kun yleisö seurasi kyseistä virtuaalitodellisuutta suurilta näytöiltä. Parhaiten näistä innovatiivisista laitteista kuitenkin jäi mieleen EyeFactiven interaktiivinen näyttö, jonka pystyi esimerkiksi asentamaan neuvotteluhuoneen pöydäksi. Kyseinen pöytä-setuppi oli asennettu messukeskuksessa heidän pisteessään. Pöytä pystyi tunnistamaan useamman henkilön tekemiset samanaikaisesti, sekä muun muassa luki QR-koodeja ja avasi näistä presentaatioita. Tämä loi nopeasti hyvin Bond-tyylisen tunnelman sekä odottavaisen kaipuun tuleville neuvotteluhuoneille.

Kävin myös kuuntelemassa muutamat puhujat ja keskustelut, sillä niitä oli usealla lavalla jatkuvasti läpi molempien päivien. Ohjelmallinen TV ja multi-screen kohdentaminen oli yksi tämän vuoden puhutuimpia asioita Dmexcossa. Koko digitaalinen media on suuresti muuttunut ohjelmallisen teknologian kehityttyä ja monet uskovatkin, että TV-mainonnan ostaminen, myyminen ja mittaaminen tulee pohjimmiltaan uudistumaan tulevien vuosien aikana. Useat puhujat kävivät lavoilla keskustelemassa, miten ohjelmallinen TV-mainonta mahdollistaa kuluttajalle relevantin mainonnan kohdentamisen reaaliaikaisesti entistä tarkemmin. Monet julkaisijat olivat läsnä keskusteluissa osoittamassa olevansa valmiita yhdistämään voimansa teknologiayritysten kanssa ja luomaan paras mahdollinen kokemus katsojille. Tämä on hyvä uutinen alalle ja TV:llä varmasti on paikkansa ohjelmallisessa maailmassa, sillä se tarjoaa mukaansatempaavan kokemuksen katsojille ja se luo tunteita tavoilla, joihin mikään muu päätelaite ei pysty.

Kaiken kaikkiaan siis hyödylliset kaksi päivää tuli vietettyä Saksan Kölnissä, jossa ennuste digitaalisen median tulevaisuudesta jatkuu edelleen hyvin innovatiivisena. Vinkit vuodelle 2017: pakkaa vaatetus paikallisen sään mukaan, varaa hotelli ajoissa ja pidä avoin mieli.

Kirjoittaja Jens Allos on Suomen GroupM:n Xaxis Manager.

Toimistomme