Valikko Sulje

Korona ja markkinointi

Viisi lyhyttä vastausta

Korona ja markkinointi

Kari Tervonen, Roadmap Director, GroupM Finland

1. Mitä korona tarkoittaa markkinointiviestinnän määrälle?

Historiallisesti markkinointiviestintä ja BKT ovat reagoineet samansuuntaisesti, yleensä markkinointiviestinnän reagoidessa molempiin suuntiin hieman terävämmin. Eli todennäköisesti määrä pienenee Q2:n aikana samaa tahtia kuin kansantuote, noin kolmanneksella, ja palautuu siitä Q3 ja Q4:n aikana noin Q1 tasolle.

Suomessa yritysten markkinointipanokset ovat sinänsä jo valmiiksi muutaman kymmenen prosenttia kaupallisen optimitason alapuolella verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. On kuitenkin paljon toimialoja, joilla menee suhteellisen normaalisti näissäkin oloissa.

 

2. Miten suuri yleisö suhtautuu markkinoijiin koronan aikana?

Jatkavan viestintäänsä ja palvelutoimituksiaan niin kuin ennenkin. Yleisön sympatia on voimakkaasti yritysten selviytymisen puolella, niin työnantajina kuin asiakasnäkökulmastakin.

Parikymmentä aiheesta näkemääni tutkimusta tuottavat johdonmukaisesti saman tuloksen eri puolella maailmaa: Yrityksen toivotaan myös viestinnässään kuluttajille jatkavan samalla tavalla kuin aikaisemmin, muuttamatta omaa äänensävyään ja tapaansa käyttäytyä, ellei siihen ole erityisiä perusteita.

 

3. Keiden kannattaa markkinoida juuri nyt?

Kaikkien, joilla on jotain tässä ajassa relevanttia myytävää. Median seuraaminen on koholla parikymmentä prosenttia ja kilpailevan mainonnan määrä saman verran vähäisempi, mahdollisuus viestin parempaan läpimenoon on nyt hyvä!

Uusien tuotteiden tunnetuksi tekeminen on taatusti halvempaa kuin koskaan aiemmin. Tänä keväänä on kriittisen tärkeää saada kasaan hyvä tai siedettävä myyntitulos – ja se tarvitsee markkinointituen. Suurimpia häviäjiä tulevat olemaan hiljaa pysyvät laimeat kakkoskorin brändit.

 

4. Mikä on yllättänyt sinut kaikkein eniten tilanteessa?

Se kuinka samansuuntaisia lukuisia yksityiskohtia myöten ovat kuluttajien reaktiot esimerkiksi Kolumbiassa, Italiassa, USA:ssa ja Suomessa.

 

5. Mikä on perusskenaario, jonka suhteen tulevaa kannattaa suunnitella

Markkinakonsensus on hyvä lähtökohta. Sen mukaan ostovoima leikkautuu väliaikaisesti reilulla kymmenellä prosentilla, tilanteen osittainen normalisoituminen alkaa jonkin kesäkuukauden aikana. Parin vuoden nousun kautta saavutetaan aiemmat talouden tasot.

Moni kuluttajakäyttäytymisen isoista trendeistä, joita ennakoitiin tapahtuvan seuraavan viiden vuoden aikana, tapahtuu nyt pikakelauksena yhdessä vuodessa.

Selviytymismoodin jälkeen, ensimmäiset kuusi kuukautta ovat todella tärkeät. Ensi syksyn suunnitteluun kannattaa satsata todella lujaa. Ja tänä keväänä myydä ja markkinoida sen minkä vaan ikinä pystyy. Yleisön sympatia on yritysten selviytymisen puolella.